Pacient ako rukojemník v systéme VšZP

Autor: Dagmar Juríková | 28.1.2014 o 12:05 | Karma článku: 16,38 | Prečítané:  21124x

Posledný týždeň pred Vianocami, ako už niekoľkokrát predtým, som priniesla do lekárne recept, na ktorý bol vydaný VšZP súhlas s úhradou dietetickej potraviny pre deti alergické na laktózu. Lekáreň mi však oznámila, že recepty, ktoré som za ostatné tri mesiace podala, poisťovňa vrátila naspäť a neboli lekárni uhradené. Dôvodom bolo vraj to, že VšZP menila kódy a keďže na receptoch figurovali kódy pôvodné, odmietla recepty preplatiť.

Počudovala som sa, ako je možné, že v priebehu platnosti súhlasu vydaného ňou samou, zdravotná poisťovňa odmietne výrobok preplácať. A už vôbec som netušila, ako môžem ja, ako pacient, vstúpiť do tohoto procesu. Keďže ale suma bola nezanedbateľná, činila 94,- Eur, so službami lekárne som bola dovtedy spokojná a mlieko pre dieťa som potrebovala, rozhodla som sa vec riešiť.

Nebolo to tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdalo. Nestačilo, aby detský lekár začal písať na recepty kódy nové. Tie by totiž neboli v súlade s časovým rozpätím a s číslom súhlasu, ktoré poisťovňa na lieky vydala.

Musela som najskôr návštíviť lekárku na gastroenterológii a informovať ju o probléme. (Svoj čas, ktorý venovala skúmaniu tejto veci, mohla venovať detskému pacientovi). Lekárka  musela vypísať novú žiadosť o udelenie súhlasu, tú som musela zobrať, osobne doručiť do VšZP a čakať na jej schválenie. Súhlas bol doručený naspäť gastroenterologičke. Išla som si ho vyzdvihnúť a keď som od nej papier konečne preberala, mala som dojem, že je vec vyriešená. Nebola. Lekárka dostala síce od poisťovne súhlas nový, ale aj s novým dátumom, ktorý obdobie vrátených receptov VšZP neprekrýval.

Nevidím samozrejme v plnom rozsahu do problematiky zdravotných poisťovní, ale podľa toho, ako sa vyvíjal môj prípad, usudzujem, že VšZP zmenou kódov a neprepojením v systéme s kódmi pôvodnými takto anulovala obrovské množstvo vydaných súhlasov na úhradu dietetických potravín, liekov a zdravotníckych pomôcok. (V prípade, že aj ostatné podliehali novému kódovaniu). A stačilo tak málo, aby mohla byť dodržaná lehota vydaných súhlasov na úhradu týchto výrobkov.

Dôsledkom takéhoto postupu vznikol tlak na mňa, ako pacienta, ale aj tlak na lekárnika. ( Pokiaľ ovšem niektoré z lekární s poisťovňou v tejto veci nespolupracovali). Od jedných, alebo od druhých sa zrejme očakávalo, že liek uhradia. Neviem si inak vysvetliť, pre čo iné by poisťovňa tieto nedotiahnuté kroky podnikla. Zavedenie tejto a podobných zmien, predpokladám, pripravujú skúsení manageri a nechce sa mi veriť, že by nepredvídali negatívny dopad takto nedokončeného procesu na peňaženku pacienta. Neprepojenie starých a nových kódov v systéme nie je chyba, ktorú vyrobí omylom nejaká pracovníčka za prepážkou. Neviem sa ubrániť dojmu, že to celé vzniklo vedome a bol zvolený spôsob, voči ktorému sa mnohí pacienti ani nie sú schopní brániť. Poisťovňa má potom zrejme šancu získať od nich peniaze navyše.

A tak mi pomaly veci dochádzali a rozmýšlala som, či je vôbec možné, aby zdravotná poisťovňa, ktorá sa vo svojom názve pýši tým, že istí naše zdravie, svojimi rozhodnutiami ide úplne proti svojej idei a proti základným etickým princípom? Ktorá ide proti svojmu klientovi, ktorý mesačne uhrádza za jej služby nemalé peniaze? Navyše je to poisťovňa, ktorá má ambície byť na trhu ako jediná dostupná a teda aj bezkonkurenčná?

Začala som telefonovať, začala som písať.

Na písomnú žiadosť zaslanú elektronickou poštou VšZP, sa veci trochu pohli dopredu.

Napriek tomu som musela na seba opäť zobrať rolu poštára medzi lekárňou a detskou lekárkou, ktorá liek predpisovala. Bolo mi povedané, aby som vyzdvihla v lekárni vrátené recepty a odniesla lekárke. Tá na ich základe vypísala recepty nové, ktoré už mali všetky náležitosti na preplatenie. Zobrala som recepty a utekala do lekárne, pretože sa mlieko pre dieťa rýchlo míňalo a dlh poisťovne voči lekárni bol lekárňou vnímaný tak trochu ako dlh môj. A hoci sa lekáreň vždy snažila vychádzať mi v ústrety, bála som sa, že ak vec nebude doriešená, môže mi odmietnúť vydať mlieko aj na recept, ktorý už bol vypísaný na základe nového súhlasu a ktorý v tom čase už mala lekáreň u seba. Nezostávalo by mi v tom prípade už nič iné, ako mlieko kúpiť a zaplatiť plnú sumu za výrobok, na preplatenie ktorého má dieťa nárok.

Za spôsobenú a mám dôvod si myslieť, že aj zámernú chybu, sa mi poisťovňa ani len neospravedlnila. Ako pacient som naprávala túto chybu bez nároku na úhradu za svoj čas a za cestovné náklady s tým spojené.

Práve som sa vrátila z lekárne. A keď som si myslela, že sa problém podarilo doriešiť, žila som v omyle.

 

Pokiaľ patríte k tým, ktorí mali v poslednom čase podobné skúsenosti a veci ešte stále riešia, prajem veľa trpezlivosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?